verhaal

Tempel van de mier

Met de groepen 5 bekijken we een korte film over perspectief. De klas oefent daarna om het verhaal in 30 seconde (zandloper) te vertellen. We oefenen met luisteren, kijken tijd bewaken, essentie, uitwisselen, waarneming, verschillen in waarneming verwoorden en uitbeelden zonder woorden.  We denken na over essentie en verwoording. In de klas zijn de kinderen net aan het leren wat een samenvatting is en hoe je die maakt.

Wie kan het verhaal navertellen in 30 seconden?

Het gaat over een mier die een paleis wil maken vòòr een paleis.  Aan het einde was hij oud, toen zag hij en schip met heel veel mensen en hij dacht dat ze naar hem gingen zwaaien en hij ging naar hun zwaaien.

Het ging over een mier die bij zijn familie was, die ging iets opeten , toen ging het vallen. Toen was hij boos en ging hij weg.toen ging hij weer bouwen en dat waaide weg.

Een mier ging een moskee bouwen. Veel insecten gingen hem kapot stampen. Toen het klaar was kwamen er mensen kijken.

Wie heeft er goed naar jou geluisterd?

Er was een mier, en die vond een kaartje. Toen wilde hij hetzelfde bouwen, dat ging steeds niet goed. Tot op het einde toen zwaaide hij naar een boot die langskwam.

Oefeningen;

De kinderen gaan in groepjes van 3 om de beurt met de zandloper het verhaal aan elkaar vertellen.

Welke dingen vond jij belangrijk uit het verhaal.

Een kind vertelt het verhaal in gebarentaal en we kijken en bespreken wat we gezien hebben en vragen wat bedoeld werd.

Posted by | View Post | View Group

One thought on “verhaal

  1. Sociaal Emotionele Leerdoelen:
    1. RESPECT: Leerlingen luisteren naar elkaar als een leerling een samenvatting geeft van de film
    2. COMMUNICATIE: leerlingen geven geen commentaar als ze de samenvatting van een andere leerling niet voldoende vinden maar proberen een betere poging te doen.
    3. RUZIE: Leerling O. voelt zich buitengesloten bij een groepje. Zij krijgt de opdracht rond te lopen in de klas en mee te luisteren met de andere groepjes.
    4. SAMENWERKEN: De kinderen gaan in groepjes van 3 om de beurt met de zandloper het verhaal aan elkaar vertellen.
    5. ZELFVERTROUWEN: Leerling I. regisseert de ’theateropstelling’ om de film te gaan kijken. Stap 1, sta op , stap 2, pak je stoel, stap 3 zet hem op de aangewezen plek. De leerlingen volgen zijn instructies op.
    6. ZELFWAARDERING: in de samenwerkingsopdracht zijn de leerlingen die aan het woord zijn in hun nopjes door de aandacht die op hen gericht is.
    7. MOTIVATIE: leerlingen doen en denken actief mee.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *