Van wie is het?

filosoferen met je hele lijf

De olifant die woord hield

Filosoferen met groep 3, 4, en 5 over een olifantenei

We denken na over “bestaans-kwesties” zoals oorsprong, essentie, verandering en oorzakelijkheid en mogelijke invloed die wij daarop hebben. Maar ook praten we over ethisch zaken zoals  zorgplicht, trouw en eigendomsrechten.

Vogel Wok heeft geen zin meer om langer op haar grote, gespikkelde ei te zitten en ze zoekt een vervanger, voor even….. De leeuwen bedanken voor de eer, maar de olifant is een goedzak en doet het. Heel voorzichtig klimt hij in de boom van vogel Wok en zet zich op het ei. Terwijl hij de vogel belooft het ei niet te verlaten. Vogel Wok komt niet  terug en de olifant wordt met boom en nest verhuisd naar de dierentuin, ver weg van Afrika. Dan komt het ei uit …..

De vraagstellingen in het filosofisch gesprek met 5 groepen (3,4,5) ontwikkelen zich verschillend.

Wat is er met het ei gebeurd?

“Het ei is uitgekomen. De vogel is weggevlogen. De olifant zegt sorry, je ei is gebroken.  De vogel krijgt het ei gebroken terug. De olifant wil het ei zelf houden, omdat hij het ei lief vindt.  De vogel heeft het ei gestolen van de olifant. “

Een groep 3 en 4 praat vooral over van wie het ei is en van wie de baby uit het ei is. De redeneringen variëren: Het ei is van de vogel, omdat hij het gelegd heeft, omdat vogels ook kinderen kunnen krijgen, omdat vogels nesten maken. Het ei is van de olifant, omdat hij het langst erop gezeten heeft, omdat de vogel het nest verlaten heeft, omdat de vogel een nieuw ei kan leggen, omdat het ei heel groot is. De baby is van de olifant omdat hij geen nest kan maken, omdat de baby op de olifant lijkt, omdat hij het meeste werk heeft gedaan.

Doordat de olifant op het ei gezeten heeft is het veranderd van binnen en langzamerhand op een olifant gaan lijken. De baby is van allebei, want ze hebben er allebei op gebroed. Je kan de baby niet in tweeën snijden dus moeten ze beiden voor de baby zorgen. De baby lijkt op allebei een beetje; het is een olifant met vleugels. “we kunnen ook een bloedproef doen een kijken of hij olifantenbloed heeft of vogelbloed” zegt R

filosoferen met je hele lijf

een olifantenvogel

“Het is eigenlijk een olifantenvogel” zegt A

Groep 4 en 5 praten ook over wat er eigenlijk uit het ei zal komen.

Een olifant, een vogel, een olifantenvogel, niks, een mens…

Er komt niets uit het ei, omdat de olifant en de vogel allebei op het ei hebben gezeten, omdat een olifant geen ei kan uitbroeden want hij heeft geen veren. Er komt een olifant uit het ei omdat de olifant er aan het eind op gezeten heeft. Er komt een olifant uit omdat het ei heel groot is. Vogels hebben alleen kleine eieren dus het is niet van de vogel, dus er komt geen vogel uit.

filosoferen met je hele lijf

Wok wil geen kindjes meer

“De vogel wil nooit meer kindjes hebben want hij vond het saai” zegt G.

We doen een spelletje “wie heeft het ei”

Posted by | View Post | View Group

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *