Sprinkhaan of duizendpoot?

In de kring staat een “mechaniek” bij groep 5 als ze binnenkomen. Groep 5 denkt na over hoe iets werkt, hoe je dat weet, wie dat heeft bedacht, over iets zelfstandig kunnen, autonomie en programmering. Over mislukken en functioneren en de marktwaarde daarvan.

Wat is het ?

Eerst doen we een “draaipraatje” de kinderen schrijven twee  aan twee op van elkaar wat ze denken dat het is om de beurt luisteren en om de beurt schrijven. Daarna pak ik een briefje uit het stapeltje briefjes:

Er staat op: Duizendpoot of Sprinkhaan

Ik stel de vraag aan de groep.

“Het is een duizendpoot, want hij heeft veel voeten. Mijn buurman zei ook duizendpoot. Maar het zijn poten , geen voeten. Een duizendpoot is wel groen, maar heeft veel meer voeten. Ik vind dat het een sprinkhaan is want een duizendpoot heeft veel meer voeten.  Zijn alle sprinkhanen  groen? Nee, maar ik weet gewoon dat het een sprinkhaan is, ik weet dat hij kan springen. Hoe weet je dat? Het is gewoon een stuk speelgoed in de vorm van een sprinkhaan. Het is de kleur van een duizendpoot in de vorm van een sprinkhaan. Het bestaat niet in het echt,  maar wel in speelgoed. Dat hebben ze zo gemaakt.”

Is het gelukt?

“Als het mislukt was dan hadden ze het niet verkocht. Als het werkt dan verkopen ze het. Hoe werkt het? Het werkt met een afstandsbediening. Het werkt met een knop, onderaan, je kan het niet zien.  Hoe weet die sprinkhaan hoe hij moet bewegen? Hij is gewoon gebouwd. De gene die hem heeft gebouwd weet het. Hij weet het door zijn sprieten. Hij is niet echt maar je kan hem wel laten bewegen. Hij, de uitvinder, heeft het zo verzonnen. Hij beweegt door de tandwielen.”

We brengen daarna het mechaniek in beweging en kijken naar een film over robots die een stoel samen in elkaar zetten.

Posted by | View Post | View Group

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *