Herfstbladeren

Konijn in gesprek met kabouter Puntmuts

 Filosoferen met kleuters over oorsprong, herkomst, identiteit en uiterlijkheid,  over verzamelen en hoe je dat doet. Over natuurlijke kringloop en seizoenen, over iets op verschillende manieren doen, over “anders of hetzelfde”.
In mijn 3 kersverse kleuterklassen  begin ik na de herfstvakantie met met een grote zak vol bladeren. De verzamelde herfstschatten liggen op een berg ik de kring.

Wat is het?

“Het zijn blaadjes van de bomen”

Waar komen ze vandaan?

“De blaadjes zijn verzameld. “ Wat is verzamelen? “Dan breng je ze bij elkaar, dat heeft iedereen gedaan, van het schoolplein” Iedereen?Jij ook ?Hoe doe je dat? “Dat doe je zo!”  -Een kleuter doet alsof hij tussen duim en wijsvinger een blad oppakt. Kan het ook anders? Ja met twee handen.” Kleuter doet het voor met 2 handen en “pakt” tussen duim en wijsvinger met 2 handen 2 bladeren van de grond-. “Daar doe je wel een hele dag over om zo’n berg te verzamelen, met een hand, met twee handen een halve dag…” ” Kan het ook sneller? -Een kleuter bukt en maakt een bij elkaar vegende beweging met 2 wijde armen.- Wie kan het nog meer laten zien? Wie doet het anders? Je kan ook met een schep heel snel veel blaadjes oprapen of met een emmer “zo!” Wat kies jij? hoe verzamel jij herfstblaadjes? “Ik doe het met één hand , want dat kriebelt lekker tussen je vingers.”

We doen een bewegingsspelletje en alle kleuters lopen door het lokaal en doen alsof ze blaadjes oprapen. Iedereen een beetje anders en dat kunnen we  goed zien!

We kijken nog eens goed naar de berg blaadjes. Weer vraag ik “wat zie je?” “Ze zijn niet allemaal hetzelfde, de een is bruin en de ander geel. De vorm is ook anders, sommige blaadjes zijn kapot, dat hebben de vogels gedaan”

Kinderen wijzen blaadjes aan en pakken een blaadje wat zij interessant vinden. Komen ze van dezelfde boom?  “Nee , want sommige bomen zijn dun en andere dik en sommige bomen zijn hoog en andere laag, dus dan zijn de blaadjes ook anders. Kunnen kleine bomen dezelfde blaadjes hebben als grote bomen. “Dan zijn het babyboompjes. Ik heb hetzelfde haar als mijn familie, mijn broertjes en zusjes en papa en mama.”

Als we terug in de kring zijn vertel ik de kinderen dat ik vanochtend geluidjes hoorde uit mijn fietstas, waar de zak met bladeren inzat. Alle kinderen doen hun ogen dicht en het konijn komt tevoorschijn onder de hoop met bladeren. Dat is even spannend! Konijn is erg geschrokken vanochtend want het was heel donker in zijn hol, het was bedekt met blaadjes. En nu denkt Konijn dat de bomen ziek zijn. Hij wil alle blaadjes vastplakken aan de bomen met plakband dus hij gaat naar kabouter puntmuts om zijn plakband te lenen. Als Konijn vertelt wat hij wil gaan doen moet kabouter Puntmuts heel erg hard lachen, zijn buik schudt helemaal op en neer.

Dan vraag ik de kinderen waarom moet kabouter Puntmuts zo lachen?

“Het hoort zo, het is herfst. Ja hij kan wel de blaadjes op de bomen plakken, maar dan waaien ze er toch weer af, want het is herfst en dan waait het” “De bomen zijn niet ziek, dat hoor zo dat is normaal, het is de natuur, het wordt koud, de herfst en dan wordt het winteren en dan worden de blaadjes sneeuw, in de winter. Bomen kunnen nier ziek worden. want ze kunnen niet kijken en praten en lopen. De spinnen vinden het leuk dat er blaadjes vallen , als de blaadjes aan de bomen zitten zijn ze groen, er zitten geen gele blaadjes aan de bomen dus het kan niet wat Konijn wil” 

Dan zingen we nog een liedje en spelen de bewegingen als we zingen:

Blaadjes dwarrelen in het rond, Blaadjes vallen op de grond, Blaadje komt voorbij, Pak en deze is voor mij!

Verslag van gesprek met 3 kleuterklassen 28/10/ 2019 Capelse SchoolVereniging

 
 
Posted by | View Post | View Group

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *