Haas

In de Paastijd vertel ik voor de hogere klassen vanaf groep 5 het verhaal over de haas en de maan. Over een haas die zichzelf in het vuur werpt als voedsel voor de maan. Een oude legende waarin verhaald wordt hoe het beeld van de haas in de maan is ontstaan, over pratende hazen en een etende maan, over empathie,  geloof, opoffering, angst en schuldgevoelens.

Wat vind je van het verhaal?

“Ik vind het een beetje serieus. Het is zielig en raar dat hij in het vuur springt. Waarom? Omdat hij dan zelfmoord pleegt. Dan vindt hij het leven niet zo leuk. Sommige kinderen doen dat ook als ze gepest worden. Niet op de lagere school, maar op de middelbare school. Waarom wordt die maan zomaar boos? Hij was boos omdat hij geen eten krijgt. Dat is niet normaal. Waarom? Hij moet niet zo zeuren, want hij heeft bij de andere twee hazen al te eten gekregen. Waarom kwam de maan eten vragen eigenlijk? De hemel had hem gestuurd. Waarom? Ik vind het sowieso al een raar verhaal. Een maan kan nooit in een konijnenholletje. De maan past niet in zo’n huisje. Eigenlijk vind ik al iets raar. Hoe kan nou de hemel praten of een konijn. Het is fantasie het is voor kleine kinderen. Het verhaal is nep, het is een toekomstverhaal. De maan is door God gestuurd, dus hij kan ook gestraft worden. Wie is God? De Hemel is God. Waarom moet hij dat dan doen? Ja, God, omdat hij dat gedaan heeft. Wie is God?”

(Er ontstaat een kleine onrust in de groep) We doen een draaipraatje (kinderen praten in kleine groepjes door over de vraag :

Waarom wil de haas doodgaan?

“Omdat hij zich schuldig voelt omdat de maan boos is geworden. Omdat hij denkt dat de haas verdrietig is. Omdat hij naar de hemel wil.  Omdat de maan honger had. Wilde de haas eigenlijk wel dood? Ja hij bidden om naar de hemel te gaan. Is de maan belangrijker dan de haas? Ja omdat de maan bijzonder is. De haas kon het niet meer zien dat hij in de maan was, want hij was dood. Hij wilde vroeg dood.”

Groep 6 maakt allemaal vragen over het verhaal:

“Waarom mocht de maan al het eten opeten? Hoe past de maan in de grot? Hoe kan de maan zoveel eten? Waarom vroeg de maan nog meer eten als hij al zoveel gegeten had? Waar had de haas het vuurtje aangestoken? Wat zie je als de maan gaat schijnen? Waarom wilde de haas zelf niets eten? Hoe heeft de maan een mond gekregen? Hoe kan een haas praten? Is zo pasen ontstaan? Waarom moet die maan bestaan? Hoe gaat de maan uit de hemel? Hoe is de haas in de maan gekomen? Hoe kan de haas op de schoot van de hemel liggen? Waarom had de sneeuwhaas geen eten? Vinden de anderen hazen het erg dat de haas dood is? “

Deze vragen worden verwerkt in het kwartet van groep 6.

We praten verder over een uitgekozen vraag:

Waarom is de haas in het vuur gesprongen?

“Zodat de maan eten had. Zodat hij naar de hemel zou gaan. Hij wilde niet dat de maan boos was. Hij gelooft in de maan. Gelooft hij in de maan? Als je niet wil dat de maan boos wordt dan dan noem je dat .. geloof? Omdat de maan heel vel gegeten had. Omdat de maan wil niet dat de haas dik is en  gepest wordt, dus sprong hij in het vuur. De haas ging expres dood want dan ging hij naar de hemel en dan kunnen ze samen spelen. Iemand is heel dik en dan kan je gepest worden . De maan is dik en dan wil de haas weg….”

Posted by | View Post | View Group

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *