Tranenthee; filosoferen ouder en kind

Tranenthee, Bij Uil thuis, Arnold Lobel

Filosoferen ouder en kind

Weer zo’n mooi kort verhaal uit de bundel van Arnold Lobel “Bij Uil thuis”

dit boek kan je bestellen bij Leesvink: https://shop.leesvink.nl/book/9789021679525-bij-uil-thuis.html

Prachtige aanknopingspunten om met je kind samen na te denken over wat verdriet is, of je verdriet kan verzamelen, delen, proeven etc. Niet alleen voor hele jonge kinderen maar ook voor grote kinderen (en volwassenen) een mooi thema. In de vertelling hier richt ik mij op de jongere kinderen tot 7 jaar. Als je het verhaal zelf wil vertellen aan oudere kinderen kan je ook “in perspectief” vertellen; Je zegt dat je dit verhaal aan een jong kind vertelt en wat het oudere kind er van denkt. Ook dit kan heel stimulerend zijn voor een gesprek met een wat ouder kind over verdriet. Juist omdat het zo schijnbaar een beetje op afstand blijft.

Luister eerst het hele verhaal samen met je kind.

Vraag rustig en begin met het vragen naar hele concrete dingen. Luister goed naar wat je kind zegt, wacht en laat het uitspreken en richt je niet op één antwoord. Probeer je te verplaatsen in het denken van je kind en volg zijn denkstappen, maar maak ze niet zelf! Dat is best moeilijk.  Verwelkom elke gedachte en vraag steeds nieuwsgierig en belangstellend en…? , hieronder zal ik per vraag wat denkstimulerende houdingen aangeven.

Hoe maak jij tranenthee?

  • Wat doet Uil?
    • Wat doet hij nog meer? laat je kind kort een beetje vertellen over wat het gehoord heeft. Pak het plaatje erbij (zie boven) of het boek. Het gaat hier niet om dat het kind precies vertelt wat uil allemaal doet, maar meer dat je kind begint met over het verhaal te praten en te denken.
  • Waarom doet hij dat?
    • Waarom , wat denk je nog meer ….en…. Ik begrijp het zelf eigenlijk niet helemaal…!
  • Lust jij tranenthee? Ja/ nee Waarom wel niet? 
    • Of… wanneer wel en niet , geef eens een voorbeeld?
  • Hoe smaakt tranenthee? Is dat altijd zo?
    • Door te vragen naar een smaak, kan je kind verder associëren over wat je proeft, voelt.  laat het vooral zelf emoties noemen.
  • Kan je verdriet proeven?
  • Smaakt de thee van Uil verdrietig? Ja/nee Waarom?
  • Kunnen twee mensen dezelfde tranen hebben?
  • Kan je verdriet bij elkaar doen ( samenvoegen)? Wat gebeurt er dan?
  • Zitten er herinneringen in tranenthee?

Gedachten helpen bij het maken van de tranenthee.

Creatieve opdracht: teken iets waarvan jij tranen krijgt. Of Hoe maak jij tranen?

Voor uitgebreide achtergrond informatie kan je kijken op de pagina bovenaan Filosoferen ouder en kind

Posted by | View Post | View Group

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *