Tandjes en gaatjes

Vandaag in de kleuterklas zie ik bij groep 2 kleuters al veel veranderingen in hun gebitjes, zo na de zomer zijn de kleuters van groep 2 echt met een spurt gegroeid.

We filosoferen over praktische zaken, over wat er is en wat er (nog) niet is, of wat er was. Over verwachtingen, handelingen, mens-zijn en elkaar helpen.

In de kring heb ik babymuis met papa en mama staan. Het lesthema is “een naam voor babymuis” maar dan verander ik van gedachten, ineens, als ik al die tandjes zie en de lege plekjes die hun melktandjes hebben achtergelaten. ik vraag de kinderen of ze al grote-mensen-tanden hebben.

Trots tonen de kinderen hun tanden.

Er zijn veel grote kleuters met wiebeltandjes en gaten. En we hadden een babymuis op visite in de kring Een kleuter vertelt over poetsen, tandenborstels en mooie tanden.

Dan gaan de ideeën over het filosoferen snel door mijn hoofd. Ik wil direct aansluiten bij dit verhaal èn ook bij de muizenbaby.

“Heeft een muis ook tanden, moet een muis ook zijn tanden poetsen? Nee , want die heeft geen handjes, dat kan hij niet.  En een kikker? Nee die heeft geen tanden.
En als een kind geen handen geeft (er was er een met een gebroken pols in het gips)  Wat moet je dan doen, moet je dan ook niet poetsen? Nee, dan moeten ze je helpen. Papa en mama. Die kunnen dat dan wel. 
Moet je een gat ook poetsen? Ja/nee? Ja, want er kan een tandje komen of al zitten. Moet een baby ook zijn tanden poetsen? Nee, dat kan hij nog niet. Nee, want die heeft nog geen tanden. Wanneer moet een baby zijn tanden poetsen? Ja, dan moet je steeds kijken.Dan komt het nieuwe tandje, als je poetst. En als de tand er uit is , moet je hem dan poetsen? Nee, dan zit er bloed aan.  Dan moet je hem …weggooien, in een doosje doen etc. Wie zijn oma of opa heeft een nep-gebit? Moet je dat ook poetsen. 
Willen jullie aan papa en mama vragen of je gaatjes moet poetsen?”

 

 

 

Posted by | View Post | View Group

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *