Gevangenis

Naar aanleiding van het bezoek van Amnesty international op de school waar ik filosofeer met groepen 7 en de dag van de mensenrechten op 10 december maak ik deze filosofieles over gevangenis.

De vrije denkruimte in de groep creëer ik door te beginnen met een verhaal waarmee je veel kanten op kan, waardoor het associatievermogen en de creatieve denkprocessen  van de leerlingen op gang komen en waarbij vooral niet direct allerlei “sociaal wenselijke” antwoorden opgeroepen worden.

Diogenes; Een verhaal

Volstrekte armoede 

De filosoof Diogenes leefde gedurende veel jaren in Athene. Hij verachte rijkdom en wilde niets bezitten. Hij zei ” ik heb niets nodig” Hij was tevreden met de allergrootste armoede. Hij was van mening dat hij alleen een doek om zijn lichaam te bedekken, een bord om te eten en een beker om te drinken nodig had. Toen hij een hond van de straat zag likken gooide hij zelfs zijn bord en beker weg”ik leef als een hond zei hij”. Hij had zelfs geen huis, maar woonde  zomer en winter in een ton.

Ontmoeting met Alexander 


Op een dag ontmoette Alexander, koning van de Macedoniërs, die met veel reisgezellen in de stad was gekomen, de vooraanstaande filosoof Diogenes. Hij zei: ‘Ik ben Alexander, de grote koning.’ ‘Ik ben Diogenes, de hond’ antwoordde Diogenes. ‘Waarom noem je jezelf een hond’ vroeg de Macedoniër. ‘Omdat ik kwispel voor ieder die iets rijkelijks schenkt aan mij, ik blaf naar hen die mij echter negeren en ik bijt hen als misdadigers.’ De koning die zijn vrijgevigheid wou tonen, zei tegen de filosoof: ‘Wens, O Diogenes, een geschenk! En dat wat je wenst zal de koning van de Macedoniërs je geven.’ Toen genoot de filosoof die voor zijn ton zat van de zon: ‘Ik wens, koning, dat je een beetje van de zon weggaat.’ Toen loofde Alexander de wijsheid van de standvastige man. Er werd verteld dat Diogenes zijn leven had beëindigd 90 jaar oud door zijn adem in te houden. 

Opdracht

Vragen

Let op; de onderstaande vragen zijn denkvragen en geen weet-vragen!

Bij denkvragen horen altijd argumenten; want, omdat, ook, maar . etc..

Bij denk vragen gelden nog meer regels;

wie het weet mag het niet zeggen , wie denkt mag het vertellen met altijd een argument!! Hoe meer hoe beter!

Bespreek onderstaande vragen in je groepje en verzamel zoveel mogelijk gedachten met argumenten, alles telt mee! Schrijf ze op je papier van de groep.

  1. Waarom zit Diogenes in de ton?
  2. Zit Diogenes in een gevangenis? Waarom wel of niet? Leg uit met denkwoorden; argumenten
  3. Kan je jezelf in een gevangenis zetten? Waarom wel of niet? Verzamel argumenten uit je groepje, hoe meer hoe beter!!!!

    pieter konijn kleurplaat Model Kleurplaat Konijn In Hok ARCHIDEV

  4. Zit het konijn op de tekening in een gevangenis?
  5. Wie bepaalt of iets een gevangenis is? Leg uit, geef argument!

 

Posted by | View Post | View Group

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *