gevangen?

Filosoferen thuis

Deze begeleiding voor een filosofisch onderzoek is voor oudere kinderen van de basisschool bovenbouw  of middelbare school. Je kan dit onderzoek zelfstandig  doen of  in gesprek met anderen, ouders, broers/zussen /vrienden etc .

Lees eerst onderstaande tekst door

Diogenes; Een verhaal

Volstrekte armoede 

De filosoof Diogenes leefde gedurende veel jaren in Athene. Hij verachtte rijkdom en wilde niets bezitten. Hij zei ” ik heb niets nodig” . Hij was tevreden met de allergrootste armoede. Hij was van mening dat hij maar een paar dingen echt nodig had: een doek om zijn lichaam te bedekken, een bord om te eten en een beker om te drinken. Toen hij een hond van de straat zag likken gooide hij zelfs zijn bord en beker weg “ik leef als een hond zei hij”. Hij had zelfs geen huis, maar woonde  zomer en winter in een ton.

Ontmoeting met Alexander 


Op een dag ontmoette Alexander, koning van de Macedoniërs, de vooraanstaande filosoof Diogenes. Hij zei: ‘Ik ben Alexander, de grote koning.’ ‘Ik ben Diogenes, de hond’ antwoordde Diogenes. ‘Waarom noem je jezelf een hond’ vroeg Alexander. ‘Omdat ik kwispel voor ieder die iets geeft aan mij, ik blaf naar hen die mij negeren en ik bijt hen als misdadigers.’ De koning die zijn vrijgevigheid wou tonen, zei tegen de filosoof: ‘Wens, O Diogenes, een geschenk! En dat wat je wenst zal ik, de koning van de Macedoniërs je geven.’ Juist op dat moment genoot de filosoof Diogenes, die voor zijn ton zat,  van de zon: ‘Ik wens, koning, dat je een beetje van de zon weggaat.’ Toen loofde Alexander de wijsheid van deze standvastige man. Er werd verteld dat Diogenes zijn leven had beëindigd 90 jaar oud door zijn adem in te houden. 

Onderzoek en vragen:

Let op; de onderstaande vragen zijn denkvragen en geen weet-vragen! Dus hoe meer je erover kan denken en zeggen, hoe beter!  Als je dit samen doet met anderen dan laat je elkaar uitpraten en vraagt door om uitleg; waarom denk jij dat? Let op het gebruik van denkwoorden bij de ander;

Bij denkvragen horen altijd denkwoorden (argumenten); want, omdat, ook, maar . etc..

Je kan het met elkaar eens of oneens zijn, dat kan je zeggen en uitleggen. Sterker nog als je het oneens bent met elkaar krijg je meer ideeen en argumenten dan als je het allemaal met elkaar eens bent. Je kan ook nog van mening veranderen, dat maakt je denkproces en dat van anderen ook erg interessant en boeiend!

Bespreek onderstaande vragen met anderen en verzamel zoveel mogelijk gedachten met argumenten, alles telt mee! Schrijf de gedachten op. 

  • Waarom zit Diogenes in de ton?
  • Zit Diogenes in een gevangenis? Waarom wel of niet? Leg uit met denkwoorden; argumenten.
  • Kan je jezelf in een gevangenis zetten? Waarom wel of niet? Verzamel argumenten hierover , hoe meer hoe beter!!!!

Opdracht:

  • vouw een A4 papier in 3 gelijke delen (kolommen) met vouwen in de korte richting, dus je A4 ligt horizontaal
  • Schrijf bovenaan ieder deel een woord ; vogelhuis, stal, bench:

    Tabel met kolommen

  • Beantwoord onderstaande vragen per foto en schrijf zoveel mogelijk redenen waarom het wel of niet een gevangenis is.

      Vogelhuis
  • Is het vogelhuis een gevangenis? Waarom denk je dat? Noem zoveel mogelijk redenen waarom (argumenten)
  • Zitten de koeien in een gevangenis? Waarom denk je dat? Noem zoveel mogelijk argumenten.
  • Zitten de Poezen in een gevangenis? Leg uit waarom wel of niet.

Vergelijk wat je hebt opgeschreven in de kolommen. Is het hetzelfde? Of zijn er verschillen?Waarom denk je dat er dezelfde of verschillende dingen staan?

 

 

 

 

 

  • Wie bepaalt of iets een gevangenis is? Leg uit, geef argument!

 

Posted by | View Post | View Group

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.